Krijg jij vaak klanten of potentiële klanten over de vloer? Als je wilt dat ze jouw product of dienst blijven afnemen, is het belangrijk om een goede eerste indruk achter te laten. Want zeg nou zelf, we doen natuurlijk liever zaken met iemand waarmee we meteen een klik hebben. Hoe jij al in één minuut een band op kunt bouwen met de klant, leggen we je uit in dit artikel.
Wees zelfverzekerd
Nadat je de klant een goede bak koffie hebt aangeboden, kan het echte werk beginnen. Dat je verzorgd en zelfverzekerd moet overkomen lijkt misschien vanzelfsprekend, maar lijkt nog wel eens te worden vergeten. Als het lijkt alsof je net vijf minuten geleden uit bed bent gerold, lijkt een goede afloop van een zakelijke overeenkomst erg ver weg. Zorg er dus voor dat jij er voor een belangrijke meeting netjes uitziet. Ook is het een feit dat een zelfverzekerd persoon beter overkomt op zijn of haar gesprekspartner. Want als je zelf geen vertrouwen hebt in jouw product of dienst, waarom zou de klant dat dan wel hebben? Neem een aantal keer door wat je wilt bespreken en zorg dat je veelvuldig oogcontact maakt. Zo ga jij bij het maken van een eerste indruk goed van start!
Maak een connectie
Het maken van een connectie is ontzettend belangrijk. Een goede connectie zorgt er tenslotte voor dat een gesprek makkelijker verloopt. Bereid je dus goed voor en zoek naar iets wat jij en de klant gemeen hebben. Dit hoeft niet altijd iets zakelijks te zijn, maar kan ook hobby of interesse zijn. Het is daarnaast ook van belang om goed naar de klant te luisteren. Door goed te luisteren geef je een geïnteresseerd signaal af en zal het gesprek soepeler verlopen. Probeer zo actief mogelijk te luisteren naar hun wensen en behoeften en neem niet zomaar alles aan. Ook als je ergens twijfels over hebt, zou je gewoon de vraag moeten stellen. Neem een actieve houding aan en biedt oplossingen. Het belangrijkste doel van een gesprek met een klant is toch wel dat jij oplossingen biedt voor hun problemen.
Wees altijd positief
Dat positiviteit aanstekelijk werkt, weten we allemaal. Probeer om die reden zoveel mogelijk positiviteit uit te stralen. Als een positief gesprek voert met de klant, zal de persoon in kwestie sneller met jou in zee gaan. Vergeet ook zeker niet om altijd beleefd te blijven. Bedank bijvoorbeeld de klant voor zijn tijd en aandacht. Door beleefd te zijn geef je een blijk van waardering. Voelt de klant zich gewaardeerd? Dan wordt de kans dat hij meegaat met jouw plannen veel groter. Als een kennismaking niet helemaal ging als gewenst, probeer dan te reflecteren op wat er mis ging. Daar kun je de volgende keer meer rekening mee houden. Zo maak jij tijdens het volgende gesprek gegarandeerd een goede eerste indruk!